Paměť 

Pozor!

Jako má mince dvě strany, tak i mnemotechnické pomůcky v sobě skrývají značnou nevýhodu a tou je povrchové učení bez hlubších souvislostí. 

Paměť je definována jako schopnost centrální nervové soustavy (CNS) uchovat a prožívat předchozí zkušenosti. 

Zapamatování informací probíhá prostřednictvím paměťového procesu, který má 3 fáze (viz níže).

Proč?

Pomocí paměťových strategií můžeme zefektivnit učení se novým informací nebo vyvolávat informace uložené v dlouhodobé paměti. Mnemotechnické pomůcky jsou právě jednou z paměťových strategií, které nám pomáhají uchovávat informace v dlouhodobé paměti a zvyšovat kapacitu paměti pracovní. Využívají se především k naučení nových informací.

Rozlišujeme 3 druhy paměti dle délky uchování zapamatovaného:

Senzorická paměť

  • nejkratší druh paměti - uchovává dané informace po dobu několika sekund
  • přijímá informace ze smyslů (vizuální, sluchová, hmatová) - funkce = sbírání informací z okolí

Krátkodobá paměť

  • aktivní část paměti
  • je omezena na 7±2 prvky
  • kapacita krátkodobé paměti lze zvýšit například právě využitím mnemotechnických pomůcek
  • informace jsou uchovány častým opakováním, jinak jsou uchovány pouze po dobu 15-20 sekund
  • informace jsou uchovány tzv. elaborativním kódováním, tzn. napojováním nových informací na informace uložené v dlouhodobé paměti

Důvod

Senzorické paměti nevěnujeme velkou pozornost, slouží pouze jako přenosce informací do paměti pracovní a to na základě pozornosti. Kapacitu pracovní paměti zvyšujeme využitím mnemotechnických pomůcek. Pomocí opakování nebo elaborace putují informace z paměti pracovní do paměti dlouhodobé. 

Dlouhodobá paměť

  • pasivní část paměti
  • slouží jako úložiště informací
  • kapacita je velká ("neomezená")
  • informace ukládáme opakováním nebo kódováním
  • dále se dělí na:

deklarativní paměť

  • ukládají se vzpomínky a faktické znalosti
  • dělí se na deklarativní epizodickou paměť, ve které se ukládají prožitky jedince a na deklarativní sémantickou paměť, jež slouží k uchování obecných faktů

procedurální paměť

  • slouží k zapamatování dovedností

Fáze paměťového procesu

Rozlišujeme 3 fáze

Recepce

  • kódování, zapamatování, vštípení
  • proces, který  vzniká na základě vytvoření dočasných stop a spojů v mozkové kůře působením vnitřních nebo vnějších podnětů 
  • při zapamatování se využívají právě mnemotechnické pomůcky
  • pozitivní význam pro zapamatování mají předchozí zkušenosti, které působí na zapamatování pozitivně („nabalování“ nových informací na staré)  

Retence 

  •  fáze pamatování, uchování 
  • jedná se o časovou etapu od zapamatování do vybavení
  • v této fázi dochází k přirozenému a zákonitému procesu tzv. zapomínání 

Reprodukce

  • v této fázi dochází k uvědomování si, že přítomné prožívání není ve vědomí nové
  • aktivizace zapamatovaného a uchovaného
  • Dělí se na tři stupně:
  1. znovupoznání - vybavování vzniká pouze při přítomném a opakovaném působení podnětů
  2. vzpomínání - vybavování vzniká bez přítomného působení podnětů, ale pomocí jiných zážitků nebo záměrů
  3. reprodukce - zapamatované je zcela shodné s vybavovaným
© 2018 MNEMOTECHNICKÉ POMŮCKY, UJEP, Pedagogická psychologie.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky